Nike

Verdens største sportsbrand. Verdens største sneaker brand. Nike er opkaldt efter den græske sejrsgud og har lige siden 60’erne sejret i alle skokunstens discipliner.

Nike har skabt nogle af tidens mest originale silhuetter og særligt Tinker Hatfield, der oprindeligt var ansat til at designe Nike butikker, har innoveret de mest ikoniske sneakers. Han skabte den nu klassiske Air Max 1 med et inside out-approach inspireret af Centre Pompidou i Paris. Efterfølgende fik han æren at designe en række brandvarme Air Jordans. Den mest ikoniske Jordan - Air Jordan 1 High - blev i 2020 det dyreste player worn par nogensinde, solgt hos Sotheby's for 3,5 mio. kr..

Nike har altid bevist, hvad hype egentlig betyder. Det måske største pull off var uden tvivl, da Nike Mag optrådte i kultfilmen Back To The Future Part II. Snørebåndene var selvbindene og alt omkring skoene emmede futurisme. I 2015 formåede Nike at gøre fremtid til nutid, og releasede et begrænset oplag af Nike Mag med selvbindende snørebånd på auktion, hvor alt overskud gik til Michael J. Fox foundation. Hammerslagene var nogle af de højeste for Nike sko - nogensinde.

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0070/7647/9089/files/nike-1.jpg?v=1620820905

Nike

Verdens største sportsbrand. Verdens største sneaker brand. Nike er opkaldt efter den græske sejrsgud og har lige siden 60’erne sejret i alle skokunstens discipliner.

Nike blev skabt i 1964 - under navnet Blue Ribbon Sports. Grundlagt af Bill Bowerman og Phil Knight, som dengang startede med at sælge importerede sko fra bagagerummet på deres bil. I 1971 skiftede de navn til Nike, efter en af deres ansatte havde en lucid dream om den græske sejrsgud med samme navn. De hyrede en studerende til at give et bud på det nye logo - og for kun $35 blev det ikoniske swoosh skabt. Og i 1988 var én sætning pludselig kommet på alles læber - Just Do It.

Fra starten har Nikes strategi været klar: Sæt skoene på verdens største stjerner. Så giver resten sig selv. Michael Jordan, Travis Scott, Christiano Ronaldo, Serena Williams og Kobe Bryant er kun en håndfuld af de hundredvis af stjerner, der har været med til at definere Nike som et af nutidens største brands.

Indenfor både hip-hop, sport og design har Nike alle dage været et skridt foran sine konkurrenter. Air Force 1 har domineret hip-hop kulturen siden dens fødsel, Air Jordan 1 har været synonym med basket siden 80’erne og designikonet Nike Dunk har for nyligt gjort årtiets comeback. I de seneste par år har legendariske collabs med designere som Virgil Abloh, Sacai og Supreme været med til at cementere Nikes position som fremtidens high fashion kicks.

Nike har skabt nogle af tidens mest originale silhuetter og særligt Tinker Hatfield, der oprindeligt var ansat til at designe Nike butikker, har innoveret de mest ikoniske sneakers. Han skabte den nu klassiske Air Max 1 med et inside out-approach inspireret af Centre Pompidou i Paris. Efterfølgende fik han æren at designe en række brandvarme Air Jordans. Den mest ikoniske Jordan - Air Jordan 1 High - blev i 2020 det dyreste player worn par nogensinde, solgt hos Sotheby's for 3,5 mio. kr..

Nike har altid bevist, hvad hype egentlig betyder. Det måske største pull off var uden tvivl, da Nike Mag optrådte i kultfilmen Back To The Future Part II. Snørebåndene var selvbindene og alt omkring skoene emmede futurisme. I 2015 formåede Nike at gøre fremtid til nutid, og releasede et begrænset oplag af Nike Mag med selvbindende snørebånd på auktion, hvor alt overskud gik til Michael J. Fox foundation. Hammerslagene var nogle af de højeste for Nike sko - nogensinde.

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0070/7647/9089/files/mag.jpg?v=1620821392